AdWordsBloggen.se

avatar

AdWordsbloggen är en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering via Googles sponsrade länkar AdWords.

Nytt ad preview tool

Eller verktyget för förhandsvisning av annonser som det heter på svenska.

Detta verktyg använder man för att testa att ens annonser syns vid sökning. Skillnaden mellan att söka i verktyget och att söka på Google som vanligt är att i verktyget räknas inte visningar. Du kan alltså söka hur mycket du vill utan att du påverkar antalet visningar och därmed din CTR. Det går dock inte att klicka.

Du kan också söka på olika kombinationer av inställningar som man inte kan göra med vanliga Google utan att börja mecka med sina personliga inställningar. Säg tex att du vill veta hur annonsen visas för en sökning för någon som befinner sig i Blekinge län med språkinställningen engelska. Välj i listorna och gör din sökning, ta-da!

När du använder annonsplatstillägg (ad extensions), som att visa adressen och andra länkar i annonsen, är det bra att göra olika sökningar i det här verktyget för att se vilka av annonslänkarna som visas. Ofta visas bara tre av dem nämligen, trots att det går att visa upp till fyra.

Det finns andra diagnostikrapporter man kan köra men det här är enkelt och direkt. Man söker på något av sina ord och antingen ser man annonsen eller så ser man den inte…

Nu finns det en uppdaterad version av detta verktyg som också uttryckligen talar om huruvida ens annonser syns för det ord man sökt på. Det visar också i vilken kampanj och annonsgrupp ordet återfinns. Praktiskt!

Här kommer före och efter bilder.

Kategorier: Adwords

Taggar: ,

2 kommentarer

  1. Elissa skriver:

    Tack för detta, det här redskapet kommer jag definitivt börja använda! Ibland när jag eller kunden Googlat runt på några utvalda sökord för att säkerställa att annonsen faktiskt visas så dyker den ibland inte upp, eftersom dagsbudgeten ibland är för liten för att visa annonsen jämt. Nu slipper man köra på tur och kan istället se sin annons när man vill. Super.

  2. SylviaKatarina skriver:

    Om det är så att dagsbudgeten är slut kommer inte annonsen att visas i verktyget heller. Den är nämligen i realtid precis som den vanliga sökmotorn. Skillnaden är bara att den inte räknar visningar och klick och att man kan välja geografiska inställningar.

Kommentera

Följ bloggen