AdWordsBloggen.se

avatar

AdWordsbloggen är en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering via Googles sponsrade länkar AdWords.

Missade omvandlingar pga webbläsarfel

Ett snabbt sätt att hitta fel som är relaterade till kompatibilitet med en specifik webbläsare är att titta i Analytics under Besökare och Webbläsare.

Först tittar man på hur de olika webbläsarna och deras versioner distribuerar sig procentuellt. Sedan tittar man på sina mål och det är här man kan upptäcka en avvikelse.

I exemplet nedan är det 45% av besökarna som använder IE. 49% av de användarna skapar också ett konto. Jämför det med Safari där bara 9,42% skapar ett konto. Är det för att Safari-användarna är mindre intresserade månntro? Nej, det är mer troligt att det är något kompatibilitetsfel någonstans i registreringsprocessen. Värt att kolla in det.

Man kan även se samma sak om man tittar på de olika versionerna av IE. Över 82% av användare av version 8 skapar konto men det ligger under 10% för användare av version 9 respektive 7. Här kan man spekulera i om det kan bero på att användare av 9an är lite mer vana internetanvändare och 7orna lite mer ovana och därmed inte målgrupp för den här tjänsten. Eller så är det ett litet fel någonstans som när det fixas kan få upp omvandlingen rejält.

Kategorier: Analytics, Conversion optimization

Taggar:

2 kommentarer

  1. Jonny Elofsson skriver:

    Kanontips! Tänk om man kunde ställa in sökord/grupper/kampanjer att inte visas för de med vissa webbläsare/versioner. =)

  2. Ms Adwords skriver:

    Ja och plattform om inte annat. Vissa kanske säljer mjukvara för Mac enbart och då känns det ju onödigt att visa det för PC användare. Det är konstigt egentligen att man inte kan välja det redan. Man kan ju välja plattform när det gäller mobil och tom ner på operatörsnivå. Kanske tar det för mycket kraft att processa den informationen också för varje sökning?

Kommentera

Följ bloggen