AdWordsBloggen.se

avatar

AdWordsbloggen är en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering via Googles sponsrade länkar AdWords.

Annonsposition topp eller sida

Det har tillkommit ett rapporteringssegment i Adwords där man kan se hur annonserna presterar i topp-position jämfört med sidoposition. Välj tabben för kampanj, annonsgrupp, sökord eller annons och klicka sedan på knappen Segmentera och välj ”Överst eller på sidan”.

Här kan man nu se skillnaderna i resultat då annonsen visas i topp 3 jämfört med när den visas till höger om sökresultatet. Och det är inga överraskningar kan jag säga. Det är position 1-3 som gäller om man vill ha några klick.

I exemplet nedan ser ni hur extrem skillnaden är i CTR när annonsen visas på position 1 jämfört med position 4,8 (i genomsnitt). Position 4 är alltså position 1 fast till höger.

Om ni använder svenska som språkinställning kanske ni också har märkt att det står ”bästa” istället för ”topp” eller ”överst” som det borde stå om översättningen ska vara konsekvent.

Kategorier: Adwords

Taggar:

Kommentera

Följ bloggen