AdWordsBloggen.se

avatar

AdWordsbloggen är en mobil mediabyrå specialiserad på sökordsannonsering via Googles sponsrade länkar AdWords.

Kampanjinställningar i Adwords

Här kommer några tips på kampanjinställningar i Adwords som man bör tänka på.

Kampanjens namn
Eftersom jag delar in kampanjer efter land och plattform brukar jag döpa dem efter det. Tex SVERIGE för vanliga Google sök, SVERIGE-MOBIL för en svensk mobilkampanj och SVERIGE-NÄTVERK för displaynätverket. Hade jag haft en lokal kampanj hade jag döpt den till det, tex BLEKINGE eller STOCKHOLM.

Platser och språk
Här anger man landet man vill annonsera i. Ska man göra en lokal kampanj får man utesluta alla de län man INTE vill visas för.

För svenska kampanjer kan man ofta lägga till språket engelska så visas annonsen även för de som har engelsk inställning i webbläsaren och som söker via google.com istället för google.se.

Avancerade platsalternativ
En funktion som tillkommit nyligen. Här kan man tex ange att man vill visas för alla som inkluderar en viss plats (tex Stockholm) i sin sökning oavsett om personen befinner sig där just då eller inte. Intressant om man erbjuder något som har med Stockholm att göra, tex resor eller hotell.

Nätverk och enheter
Vill du visa annonser på displaynätverket, gör då en egen kampanj för det och ange här att den bara ska visas på displaynätverket och inte på Google sök. Gör samma sak för den vanliga kampanjen och ange där tvärtom att den bara ska visas på sök och inte på nätverket.

Vill man annonsera i mobiler kan det vara bra att göra en separat kampanj för det också eftersom folk har ett annorlunda sökbeteende på mobilen. Det kan bli missvisande statistik om man blandar ihop mobilsökningarna med vanliga sökningar som görs på dator.

Budgivning och budget
Budgivningen påverkar framförallt annonsens position på sidan. Position 1-3 i absoluta toppen ger flest klick och därför vill man förstås synas där. Manuell budgivning per klick är det som ger störst kontroll och billigast klick i längden om man optimerar sin kampanj ofta och ordentligt.

Automatisk budgivning låter systemet justera buden och man kan visas på olika positioner. Klicken kan bli billiga men min erfarenhet är att de ofta blir färre och det motverkar ju syftet.

Automatisk budgivning efter vad systemet tror kommer ge mest omvandlingar är också ett osäkert kort. Man tjänar på att optimera själv helt enkelt. Har man dock använt automatisk budgivning för omvandlingar (CPA) en längre tid och sedan ändrar till manuell budgivning kan det gå sämre en tid så det kan vara bra att veta. Det har för mig alltid jämnat ut sig till slut och sedan blivit bättre när jag bytt till manuell.

Positionsinställning och visningsmetod
Detta med att kunna ange vilka positioner man enbart ville visas i var verkligen en överlägsen funktion enligt min mening. Den har dock Google nu tagit bort… Automatiska regler för budgivningen är ett skämt i jämförelse. Mer om det finns i det här inlägget – http://www.adwordsbloggen.se/2011/04/positionsinstallning-tas-bort/

Visningsmetod ”jämnt över över tiden” är precis vad det låter. Budgeten fördelas så att den ska räcka till visningar under hela dygnet. Välj accelererad istället om du vill veta hur mycket budgeten faktiskt räcker till på en dag.

Slutligen vill jag tipsa om inställningen annonsväxling. Här anger man att annonserna ska rotera. Standardinställningen är nämligen satt till ”optimera för klick” vilket innebär att bara en av annonserna i annonsgruppen kommer att visas ca 95% av tiden. Man vill visa alla annonser lika ofta för att kunna avgöra vilken av dem som presterar bäst, dvs möjliggöra optimering.

Kategorier: Adwords

Taggar:

3 kommentarer

  1. Joina skriver:

    Det var en trevlig läsning.
    Kul om du kan illustrera artikeln med bilder nästa gång, speciellt när det handlar om kampanjinställningar.

  2. Ms Adwords skriver:

    Det ska jag göra! Kanske ska lägga till det i inlägget förresten.

  3. Maria skriver:

    Bra inlägg! Jag vill också gärna se tillhörande bilder.

Kommentera

Följ bloggen